- تعداد نمایش : 809
- تعداد دانلود : 609
- آدرس کوتاه شده مقاله: https://bahareadab.com/article_id/931
ماهنامه تخصصی سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)
سال 13،
شماره 3،
،
شماره پی در پی 49
بررسی سبک شناسی غزلیات مدهوش گلپایگانی
صفحه
(141
- 157)
نوشین منصورپور ، مهرداد چترایی (نویسنده مسئول)، عطامحمد رادمنش
تاریخ دریافت مقاله
: 10 اسفند 1397
تاریخ پذیرش قطعی مقاله
: 23 خرداد 1398
چکیده
زمینه و هدف: مدهوش گلپایگانی یکی از شاعران گمنام قرن دوازدهم است که دارا ی آثار متعددی در نظم و نثر است. از جمله آثار ارزشمند او دیوان اشعاریست که شامل: غزلیات ،قصاید، قطعات و رباعیات اوست. در این مقاله به بررسی سبکی و محتوایی غزلیات او از جنبه های فکری، زبانی و ادبی پرداخته شده است. هدف از این بررسی دستیابی به میزان توانایی شاعر به عنوان یکی از غزلسرایان دورۀ بازگشت ادبی بوده است.
روش مطالعه: این پژوهش به شیوۀ کتابخانه ای انجام شده، و از نسخۀ خطی معتبری به خط شاعر استفاده شده است.
یافته ها: مدهوش گلپایگانی در سرایش غزل توانمندی خود را به اثبات رسانده، و تسلط او بر صناعات ادبی و ظرافتهای شعری و هنری آشکار است. انتخاب وزن در اشعار او متناسب با موضوع است.ردیفهای فعلی که گاه پرسشی نیز هستند به غنای شعر او افزوده است. سلیس و روان بودن ابیات، سهولت در انتقال مفاهیم و بهره گیری از قوافی مناسب از شاخصه های شعر اوست. بحر رمل، هزج، و مضارع بیشترین بسامد را ذز غزلیاتش دارند. از جنبۀ ادبی، غزل او بیشتر بر تشبیه استوار است و از استعاره و تلمیح و اغراق نیز به حد قابل توجهی بهره گرفته است. از لحاظ فکری نیز درون مایۀ اصلی غزل او عشق است و معشوق او زمینی است. از این جنبه حرف تازه ای ندارد و عموماَ مضامین گذشتگان را تکرار کرده است. در غزلیات او به تعبیرات اخلاقی، فلسفی، عرفانی، نیز اشاراتی شده است و توجه به اندیشۀ خیامی نیز در محتوای غزل او دیده میشود.
نتیجه گیری: مدهوش گلپایگانی غزلسرایی توانمند بوده است. او همچون دیگر شعرای همعصرش به تقلید از متقدّمان پرداخته، و در انتخاب مضامین و قافیه و ردیف به شعر آنها نظر داشته است. و به خوبی مختصات شعری غزلسرایان پیشین را شناخته و توانسته است ویژگیهای ادبی، زبانی و فکری آنان را در غزل خود منعکس نماید.
<-div>
کلمات کلیدی
مدهوش گلپایگانی
, غزل
, قاجار
, بازگشت ادبی
- از صبا تا نیما، آرین پور، یحیی چاپ هفتم،(1379)، تهران،زوّار.
- فنون ادبی،احمد نژاد،کامل، چاپ اول، (1372)، تهران،انتشارات پایا.
- سبک شعر در عصر قاجاریّه، تجربه کار،نصرت،چاپ اول،(1350)،تهران، مهر.
- معانی و بیان، تجلیل، جلیل، چاپ دوم(1370)، تهران،مرکز نشر دانشگاهی.
- فن بیان در آفرینش خیال،ثروتیان، بهروز، چاپ¬اول(1383)تهران: امیرکبیر.
- شعر در عصر قاجار، حمیدی، مهدی، چاپ اول(1364)، تهران، گنج کتاب.
- فرهنگ سخنوران، خیام پور، عبدالرسول،چاپ اول(1340)،تبریز،
- دایره المعارف بزرگ اسلامی، دادبه، اصغر، ذیل واژه بازگشت ادبی (ج 11)،تهران، (1381)، مرکز دایره المعارف.
- ادوارشعرفارسی،شفیعی کدکنی، محمد رضا(1380)،تهران،ا نتشارات سخن.
- موسیقی شعر، ...............،........ (1379)،تهران،آگاه. بیان ومعانی،شمیسا،سیروس، چاپ هشتم،(1374)،تهران،انتشارات فردوس .
- کلیات سبک شناسی،.............،(1374)، تهران، انتشارات فردوس.
- سیر غزل در شعر فارسی،.......،(1386)، چاپ دوم، تهران: فردوس.
- طراز سخن در معانی و بیان،صادقیان،محمد علی،(1382)ریحانهالرسول، یزد.
- آفاق غزل فارسی،صبور،داریوش،چاپ دوم ،(1370)،تهران، نشر گفتار.
- تکوین غزل و نقش سعدی، عبادیان،محمود،( 1384)، تهران، اختر
- بیان،زیباشناسی سخن پارسی،کزازی،میرجلال¬الدین،(1372)،تهران،نشر مرکز.
- کلیات،گلپایگانی،محمد صادق،(1247ق)،نسخۀ خطّی کتابخانۀ ملّی تبریز به شماره ( 2546 )
- تحول شعرفارسی،مؤتمن،زین العابدین،چاپ سوم(1355)،تهران، طهوری.
- دررالادب در فن معانی،بیان،بدیع،ناشر،عبدالحسین،(1340)، شیراز،شرکت طبع کتاب.
- بدیع از دیدگاه زیبایی شناسی، وحیدیان کامیار، تقی،(1379) چاپ اول، تهران، دوستان.